Două chestii

Unu: ţin să mulţumesc ÎPS Vladimir, mitropolitul Basarabiei, pentru că reafirmă sfânta tradiţie creştin ortodoxă care spune că Biserica trebuie să îndemne credincioşii să lase stăpânirea să li se cace în cap, dând astfel apă la moară păgânilor atei care se uită chiorâş la Sfânta Biserică şi, sper eu, punându-i pe gânduri măcar pe câţiva dintre cei care susţin predarea religiei în şcoli crezând sincer că asta nu poate face decât bine. Iată ce zice înaltpreasfinţitul:

„Dacă noi pe tinerii noştri i-am educa în direcţia supunerii în faţa legilor lui Dumnezeu, atunci aceste evenimente nu s-ar întâmpla în societatea noastră.”

Aici sunt de acord cu sfinţia sa – o astfel de educaţie nu poate decât garanta supunerea oiţelor Domnului în faţa stăpânilor, fie ei cu barbă şi sutană sau cu seceră şi ciocan. Sau de alte soiuri. Ortodoxia e incapabilă să genereze o societate; viziunea ortodoxă asupra comunităţii este turma de oiţe supuse, nu societatea compusă din indivizi responsabili. Nu individul care e dispus să-şi asume responsabilitatea pentru propria viaţă şi să facă ce e necesar, chiar şi atunci când există riscuri, ca să-i fie mai bine, ci spălatul pe creier care stă, rabdă şi se roagă. Iniţial mi-am spus că nu pot acuza religia în general de chestia asta – şi nici măcar creştinismul în general, dacă mă gândesc la protestanţi (fără neo- în faţă). Chestia asta e specific ortodoxă, mi-am spus eu, după care mi-am adus aminte de Martin Luther şi de husiţi. Se pare că treaba e ceva mai răspândită decât credeam. În fine, n-am să continuu pe subiectul ăsta, mă bucur însă că înaltpreasfântul spune lucrurilor pe nume cum nu se poate mai limpede. Cine are urechi de auzit să audă.

Doi: felicitări lui Paleologu pentru frazele de mai jos:

„Trebuie să vedem dacă este normal să sacrificăm programe foarte importante în favoarea câtorva sute de biserici. De unde tăiem cele 28 de milioane care ne-au fost luate în urma rectificării bugetare? Trebuie convinşi deputaţii, senatorii, episcopii şi preoţii să aibă moderaţie şi precauţie [vast program!!! – n.m.]. Avem nevoie de o dezbatere publică pentru a vedea dacă, pe timp de criză, putem cheltui aceşti bani pentru câteva sute de biserici, sacrificând astfel programe culturale extrem de importante”.

Nu ştiu ce-o să iasă din chestia asta, respectiv nu ştiu dacă o să iasă ceva concret. Omul, în mod evident, deocamdată nu face decât să tatoneze şi nu se aruncă să ia decizii. Politician, deh. Dar e un pas, şi dacă nu mă-nşel, e primul politician care, de o bună bucată de vreme, are coaiele să spună ceva care ar putea zgâria urechile preacuvioase. Dacă greşesc şi-au mai fost şi alţii, rogu-vă, daţi-mi de ştire ca să-i pot cinsti cum se cuvine.

 

PS. Din răspunsul purtătorului de cuvânt al patriarhiei la cele spuse de Paleologu:

„Există 200-300 de sate care au nevoie, pe lângă spitale şi şcoli, şi de biserici, pentru că acestea nu există şi suntem în secolul XXI”.

N-am să comentez, mi-e lene şi de altfel cred că lucrurile sunt cât se poate de evidente.

~ de paganu pe Aprilie 15, 2009.

Lasă un răspuns

 
